عرب ترند- كشفت الراقصة المصرية دينا، في حوار تلفزيوني، عدة تفاصيل عن حياتها الشخصية، كعدد زيجاتها، ومعاناة ابنها من اضطراب فرط الحركة، وتعرضها للخيانة وعلاقتها بوالدها.
جاء ذلك خلال حلولها ضيفة على برنامج “كلمة أخيرة” مع الإعلامية لميس الحديدي على شاشة “أون ON” المصرية.
عدد زيجات الراقصة دينا
تطرقت دينا في حوارها إلى عدد زيجاتها، حيث أكدت مرورها بـ9 زيجات، أطول زيجة دامت 5 سنوات وأقلهم سنة، قائلة:”تزوجت 9 مرات، وده مش عدد كتير، والله قليل لأن تحية كاريوكا تزوجت 13 مرة…أنا بتنافس معاها، وأطول جوازة لي قعدت 5 سنوات، وأقصر جوازة قعدت سنة واحدة”.
وأشارت دينا إلى أن زواجها من المخرج المصري الراحل سامح الباجوري، استمر لسنتين فقط، حيث توفاه الله بعدها، وأنجبت منه ابنها الوحيد علي.
وأضافت دينا: “أكتر شخص حبيته، حياتنا للأسف لم تستمر طويلاً بسبب طبيعة مهنتي كونها صعبة للغاية، كنت دومًا أقول لكل شخص تزوجته أنني لن أترك الرقص ولو زهقت مني وعايز تمشي تعالي قولي”، متابعة “لو تركت الرقص سأصبح مكسورة”.
تعرض دينا للخيانة
وأكدت دينا تعرضها للخيانة لعدة مرات بسبب انشغالها بالرقص، مؤكدة بالقول:”أنا اتخنت كتير، شغلي كان كتير من 9 بالليل لـ6 الصبح يوما، أكيد الراجل اللي يستحمل الست بالشكل دا لازم يأخذ جائزة نوبل..”، مشيرة إلى أنها لا تبرر الخيانة وإنما هي مع مبدأ المصارحة قبل وقوع الخيانة وأنها كانت على علم بخيانة أزواجها لكنها من النوع الذي ينسحب ولا يواجه.
وتابعت: “أكتر حاجة بتكرهني في الراجل هي الخيانة وبعد كده البخل، مش بستحمل أشوف راجل بخيل، لأني ست بيت شاطرة وبوفر وبطبخ بنفسي لأني مبحبش أجيب حد يطبخ لي ويساعدني في شغل البيت”.
ابنها يعاني من اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه
في سياق شخصي آخر، كشف الراقصة دينا عن معاناة ابنها الوحيد علي من اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، حيث تم نقله للتعلم في أمريكا بدلًا من الدراسة في مصر، قائلة: “هو دخل المدرسة هنا 4 سنين، وكان عنده ADHD والمدرسة حبت تعين له معلم ظل، لكن أمي قالت أحس له يدخل مدرسة عادية في أمريكا، والحمد لله سافر وكمل وبقى كويس، وحاليا بيدرس الطبخ في الجامعة في فرنسا”.
وبشأن موقفه من مهنة الرقص، أكَّدت دينا أن ابنها يعتز بمهنتها وفخور بها، لأنه يعلم جيدًا قيمة الفن والرقص، موضحة بالقول: “ابني نسخة مني في طريقة الكلام والتصرفات والشقاوة، ولما طلع في برنامج مرة قال أتمنى أنجح زي ماما”.
والدها يقاطعها لسنتين بسبب الرقص
وطرقت دينا أيضا إلى علاقتها بوالدها، حيث أكدت مقاطعته لها لمدة سنتين بعد احترافها الرقص، رغم حبه الشديد لها مُقارنة بباقي أخواتها.
وقالت: ” بابا كان يحبني أكثر واحدة في بناته، وكنت الابنة المفضلة عنده، طول فترة الخصام، كان يمر يوميًا على بيتي والفندق الذي أعمل فيه للاطمئنان عليّا، وصالحني بعدما حصلت على تقدير جيد في الجامعة، فهو كان يُحبني بشكلٍ كبير، وكنت الابنة المفضلة له”.
حب دينا الكبير للرقص
وشددت دينا في حوارها التلفزيوني، عن حبها الشديد للرقص، فقالت: “لسه بحب الرقص وده أكبر حب بالنسبة لي لكن مش أكتر من حبي لابني، وده حبي الكبير، ولسه بخاف قبل ما اطلع على المسرح، وأبقى قلقانة، ولما اعمل فستان أو بدلة جديدة بحب اعرف رأي الناس، وأخاف على جسمي ليتغير عشان الرقص، والرقص حياتي، مش بعرف أعيش من غيره، وبستمتع طول الوقت بالرقص وعشان كده بدرب رقص دلوقتي عشان أفضل أرقص لما تغيب الأضواء”.
عن نظرة المجتمع العربي للراقصة والرقص، أوضحت دينا أن هناك مفهوم خاطئ عن الراقصة، التي عادة ما توضع في خانة إنها مرأة “منحلة وملهاش كبير وعديمة الأخلاق ودائمًا سبابة وتخطف الرجالة، وتعرف الناس عشان فلوسها”.
ولفتت في هذا السياق إلى هذه الفكرة هي “وجهة نظر بني آدم مش وجهة نظر أو تركيبة رقاصة”،مؤكدة أنها حاولت تغيير فكرة الناس السلبية عن الرقاصة.
وقالت:”من زمان أوي وأنا قاعدة داخل البالونة الخاصة بي، وواضعة فيها الناس اللي عايزة أشوفهم، والناس اللي بتتكلم عن الرقص بشكل سلبي بعتبرهم خارج البالونة وبمنع عني الصوت ده…حاولت أخلي كل اللي حواليا يحترموني على قد ما قدرت، وكنت بتصرف بطريقة تليق ببني آدم محترم”.